Udskriv denne side

Diabetes type 2 kursus

DIABETES TYPE 2 REHABILITERING

Nyt Diabetes Type 2 aftenkursus starter onsdag d. 11. april 2018 på Sankelmarksvej.

BEMÆRK: På dette kursus mødes holdet kun 1 gang om ugen.

Kurset er for dig, som har diabetes type 2. Kurset vejleder, støtter og inspirerer dig til, hvordan du kan træne og spise

for at forebygge udvikling af din diabetes

De tre hjørnesten i behandling af diabetes type 2 er:

• MAD

• MOTION

• MEDICIN

På kurset er du sammen med ligestillede. Du bliver undervist af fagpersoner i relevante emner i forhold til diabetes, og du får mulighed

for at prøve egne grænser af i forhold til fysisk aktivitet. Samtidig vil du få et godt indblik i, hvad god og sjov motion er for dig.

.MAD

Som diabetiker er en sund og varieret kost særdeles vigtig. Sund kost har både en positiv effekt her og nu, og den nedsætter risikoen for, at din diabetes udvikler sig, eller at du får en følgesygdom.

På kurset får du inspiration til, hvordan du kan ændre dine

madvaner til en spændende, diabetesvenlig kost. Du får også svar på spørgsmål som:

• Er sukker helt forbudt ?

• Er det tilladt at skeje ud engang imellem ?

• Skal jeg gøre noget i forhold til vægttab/BMI/taljemål?

Samtidig tilbyder vi en dag i køkkenet med vores kost- og ernæringsvejleder. Her er der mulighed at for at omsætte teorien til praktisk madlavning og ikke mindst til at smage på resultaterne

MOTION

 

Fysisk aktivitet har stor betydning for, hvordan din diabetes udvikler sig. Derfor er det vigtigt at holde sig i gang!
Musklerne er med til at regulere blodsukkeret. Fysisk træning giver dig bedre appetitregulering og forbedrer chancen for at opnå og fastholde et vægttab. Det sker, fordi musklerne bliver bedre i stand til at bruge sukkeret i blodet. Træning øger den såkaldte insulinfølsomhed, hvilket betyder mindre behov for insulin. Det medfører et lavere og mere stabilt blodsukker.
På kurset har vi derfor fokus på, at du
• Får et bedre reguleret blodsukker
• Mærker øget fysisk og psykisk velvære
• Bliver motiveret til fortsat at være fysisk aktiv
• Får mere energi
• Får et godt netværk, som du også kan bruge efter kurset
Træningen tilrettelægges efter din og gruppens ønsker, behov og formåen. Vi laver gymnastik, balanceøvelser, konditionstræning på cykler, løbebånd og romaskiner. Vi går/løber ture med og uden stave, spiller bold, synger og meget andet, og som i al anden træning, afsluttes der med en god snak i 3.halvleg.
.
KURSETS OPBYGNING

Kurset er gratis og løber over 8 uger. For at få det fulde udbytte af kurset, skal du være indstillet på at møde 2 gange ugentligt.
• Dag 1 har du både træning og temaundervisning.
• Dag 2 har du træning
.
EKSEMPEL:

DAG 1   1½ time TRÆNING & 1 time UNDERVISNING
DAG 2   1½ time TRÆNING
.
TILMELDING

Er du interesseret i at deltage i kurset, skal du henvende dig til egen læge for at få en lægehenvisning til kurset.
.
YDERLIGERE INFORMATION
.
Har du spørgsmål, er du me-
get velkommen til at kontakte:
Sygeplejerske Helle Darville Larsen
Tlf.: 29 45 95 04
E-mail: forebyggelse@vordingborg.dk
Helle Darville Larsen
.
Henvisninger sendes til
Sundhed, Vordingborg Kommune
Patientrettet Forebyggelse
Langgade 57
4780 Stege